Komisija za zaštitu konkurencije
Novi video Komisije posvećen „pokajničkom programu“ (Leniency)

Komisija za zaštitu konkurencije objavila je na svom Youtube kanalu video klip koji je izrađen kako bi se učesnici na tržištu upoznali sa mogućnošću korišćenja „pokajničkog programa“.

Za učesnike na tržištu koji prijave restriktivne sporazume, Zakon o zaštiti konkurencije predvideo je „pokajnički program“ koji podrazumeva potpuni ili delimični imunitet od kažnjavanja uz saradnju sa Komisijom za njihovo otkrivanje i dokazivanje, posebno kartela.

U želji da tržišne učesnike u Republici Srbiji upozna i podstakne da iskoriste „pokajnički program“ ako su učesnici restriktivnog sporazuma, Komisija je, u okviru projekta „Povećanje ekonomskog rasta kroz podršku unapređenju politike zaštite konkurencije“ koji realizuje sa Kraljevinom Norveške i Ambasadom Norveške u Beogradu, izradila ovaj video materijal.

Pokrenut postupak na tržištu prodaje motornih vozila

kzkKomisija za zaštitu konkurencije je pokrenula postupak ispitivanja povrede konkurencije po službenoj dužnosti protiv privrednih društava Porsche SCG Beograd gde je izvršen i nenajavljeni uviđaj, Autokomerc Beograd, Autocentar Manik – ACM Preljina, i Bros Auto Niš, radi ispitivanja postojanja restriktivnih sporazuma iz člana 10. Zakona o zaštiti konkurencije, kojima se ograničava konkurencija na tržištu prodaje motornih vozila u Republici Srbiji.

Tokom sprovođenja analize uslova konkurencije na tržištima prodaje i servisiranja motornih vozila za 2017. 2018. i 2019. godinu, Komisija je u dostavljenim ugovorima za proizvode/automobile marke „Audi“ konstatovala prisustvo odredbe po kojoj uvoznik određuje cene za dalju prodaju vozila. Ovakve odredbe mogu da naruše i čak eliminišu cenovnu konkurenciju na nivou maloprodaje, odnosno cenovnu konkurenciju koja bi mogla da postoji između dilera ovog brenda kada bi oni samostalno određivali cene u daljoj prodaji.

Iz navedenog razloga, Komisija će naročito ispitati da li su društva protiv kojih je pokrenut postupak, u prethodnih pet godina određivala cene proizvoda/automobila marke „Audi“ u daljoj prodaji, što bi predstavljalo povredu konkurencije iz člana 10. Zakona.

Pozivaju se sva lica koja raspolažu podacima, ispravama ili drugim relevantnim informacijama koje mogu doprineti utvrđivanju činjeničkog stanja u ovom postupku da iste dostave na adresu Komisije za zaštitu konkurencije, Savska 25/IV, Beograd.

Komisija pokrenula postupak protiv Apoteka Janković

kzkKomisija za zaštitu konkurencije pokrenula je postupak po službenoj dužnosti protiv privrednog društva Zdravstvene ustanove Apoteka Janković, radi ispitivanja koncentracije koja je sprovedena iako nije odobrena u skladu sa Zakonom o zaštiti konkurencije, a koja je, prema osnovanoj pretpostavci, nastala sticanjem kontrole od strane Zdravstvene ustanove Apoteka Janković nad farmaceutskom delatnošću Zdravstvene ustanove Apoteka Zrenjanin.

Komisija će u ispitnom postupku oceniti Zakonom propisane kriterijume (čl.19 ZZK) kojima se utvrđuje dozvoljenost koncentracije, a naročito, okolnost da se radi o sprovedenoj a neprijavljenoj koncentraciji, što je bila obaveza učesnika na tržištu.

Komisija će utvrditi i bitne činjenice, dokaze i ostale elemente na kojima će zasnovati svoju odluku u pogledu eventualnog određivanja mere zaštite konkurencije, odnosno mere dekoncentracije.

Zakonom je propisano da su koncentracije učesnika na tržištu dozvoljene, osim ako bi značajno ograničile, narušile ili sprečile konkurenciju na tržištu Republike Srbije, a naročito ako bi to ograničavanje, narušavanje ili sprečavanje bilo rezultat stvaranja ili jačanja dominantnog položaja.

Zaključkom kojim je pokrenut postupak, pozivaju se sva lica koja raspolažu podacima, ispravama ili drugim relevantnim informacijama koje mogu doprineti utvrđivanju pravilnog činjeničnog stanja u ovom postupku da ih neodložno dostave Komisiji za zaštitu konkurencije na adresu ul. Savska br. 25/IV, Beograd.

Komisija pokrenula još jedan postupak na tržištu potrošačke elektronike

kzkKomisija za zaštitu konkurencije je pokrenula postupak ispitivanja povrede konkurencije po službenoj dužnosti i izvršila nenajavljen uviđaj u privrednom društvu SF1 Cofee d.o.o. uvozniku i distributeru brenda Nespresso, radi ispitivanja postojanja restriktivnih sporazuma iz člana 10. Zakona o zaštiti konkurencije, kojima se ograničava konkurencija na tržištima maloprodaje i veleprodaje potrošačke elektronike u Republici Srbiji.

Komisija je na osnovu podataka Eurostat za 2019. godinu, konstatovala da su cene potrošačke elektronike u Republici Srbiji bile za 13% više u odnosu na prosečne cene u EU. Komisija je iz tog razloga analizirala uslove konkurencije na tržištu trgovine na veliko i malo potrošačkom elektronikom u Republici Srbiji. Tom prilikom je, uvidom u javne podatke o cenama, utvrđeno da su u maloprodajnim objektima, kao i na internet stranama maloprodavaca cene aparata za kafu brenda Nespresso na tržištu Republike Srbije identične, ili gotovo identične.

Komisija osnovano pretpostavlja da postoji određivanje cena u daljoj prodaji od strane društva SF1 Cofee kao uvoznika i distributera ovih proizvoda, što predstavlja restriktivni sporazum tj. povredu konkurencije iz člana 10. Zakona.

Pozivaju se sva lica koja raspolažu podacima, ispravama ili drugim relevantnim informacijama koje mogu doprineti utvrđivanju činjeničkog stanja u ovom postupku da iste dostave na adresu Komisije za zaštitu konkurencije, Savska 25/IV, Beograd.

Komisija pokrenula postupke protiv učesnika na tržištu potrošačke elektronike

kzkKomisija za zaštitu konkurencije je pokrenula postupke ispitivanja povrede konkurencije po službenoj dužnosti i izvršila nenajavljene uviđaje u privrednim društvima Roaming Electronics d.o.o., Tehnomanija d.o.o. i Comtrade Distribution d.o.o., radi ispitivanja postojanja restriktivnih sporazuma iz člana 10. Zakona o zaštiti konkurencije, kojima se ograničava konkurencija na tržištima maloprodaje i veleprodaje potrošačke elektronike u Republici Srbiji.

Komisija je na osnovu podataka Eurostat za 2019. godinu, konstatovala da su cene potrošačke elektronike u Republici Srbiji bile za 13% više u odnosu na prosečne cene u EU. Tako su na primer, u Republici Srbiji cene za pojedine kategorije proizvoda, bile više za 33% – 39% u odnosu na cene u Mađarskoj, u kojoj je porez na dodatnu vrednost 27%, dok je u republici Srbiji 20%. Pri tome su cene potrošačke elektronike u Mađarskoj bile za 2,5% niže u odnosu na prosek EU.

Zbog navedenog, kao i značaja ovog tržišta za potrošače, Komisija je analizirala uslove konkurencije na tržištu trgovine na veliko i malo potrošačkom elektronikom u Republici Srbiji. Tom prilikom je, uvidom u javne podatke o cenama, utvrđeno da se u maloprodajnim objektima, kao i na internet stranama maloprodavaca nudi potrošačka elektronika pod identičnim, ili gotovo identičnim cenama.

Komisija osnovano pretpostavlja da postoje usaglašene obaveze (dogovor) kojima se određuju cene i uslovi trgovine u daljoj prodaji, što je restriktivni sporazum koji predstavlja povredu konkurencije iz člana 10. Zakona.

Pozivaju se sva lica koja raspolažu podacima, ispravama ili drugim relevantnim informacijama koje mogu doprineti utvrđivanju činjeničkog stanja u ovom postupku da iste dostave na adresu Komisije za zaštitu konkurencije, Savska 25/IV, Beograd.