Комисија за заштиту конкуренције
Комисија упутила предлоге четири нове уредбе на усвајање

kzkКомисија за заштиту конкуренције је након прибављања мишљења и правно – техничке редактуре упутила Влади Републике Србије на усвајање четири нове уредбе које се односе на изузеће споразума од забране, и то:

- Предлог уредбе о категоријама вертикалних споразума изузетих од забране рестриктивних споразума;
- Предлог уредбе о категоријама вертикалних споразума у сектору моторних возила изузетих од забране рестриктивних споразума;
- Предлог уредбе о категоријама споразума о трансферу технологије изузетих од забране рестриктивних споразума;
- Предлог уредбе о категоријама споразума у сектору железничког и друмског саобраћаја изузетих од забране рестриктивних споразума.

У наставку су предлози уредби упућених Влади Републике Србије на усвајање.

Секторска анализа тржишта лекова

kzkКомисија за заштиту конкуренције спровешће Секторску анализу стања и услова конкуренције на тржишту лекова у хуманој медицини у Републици Србији.

Предмет анализе је тржиште лекова који су у примени у хуманој медицини са фокусом на лекове са утврђене листе лекова који се прописују и издају на терет средстава обавезног здравственог осигурања, као и формирање цена, тржишна учешћа, услови конкуренције, постојање могућих баријера за улазак на тржиште, вертикални односи веледрогерија и апотека и сл.

Основни циљ односи се на дефинисање могућих мера и активности, које би Комисија у виду мишљења и предлога/препорука упутила надлежним органима, као и учесницима на тржишту, а којима би се сагледано стање конкуренције на овом тржишту могло унапредити.

У току је слање упитника за прикупљање података неопходних за анализу апотекарским установама са већим бројем малопродајних објеката.

Покренут поступак против четири малопродајна ланца

kzkКомисија за заштиту конкуренције, дана 10.10.2024. године, покренула је поступак против друштaва DELHAIZE SERBIA DOO, PRIVREDNOG DRUŠTVA ZA POSLOVNE USLUGE MERCATOR-S DOO BEOGRAD, UNIVEREXPORT EXPORT-IMPORT DOO NOVI SAD и PROIZVODNO I TRGOVINSKOG PREDUZEĆA DIS DOO KRNJEVO, и извршила ненајављени увиђај у њиховим просторијама, а ненајављни увиђај је истовремено извршен и у пословним просторијама друштва Ценотека, као трећег лица. Поступак је покренут због основане претпоставке Комисије да су поменути трговински ланци извршили повреду конкуренције закључењем рестриктивног споразума из члана 10. Закона о заштити конкуренције.

Наиме, Комисија спроводи Секторску анализу стања и услова конкуренције на тржиштима одређених прехрамбених производа на територији Републике Србије у периоду од 2018. до 2022. године. Како су поједини налази условили потребу за даљом и детаљнијом анализом, Комисија је испитивала услове конкуренције на тржишту малопродаје за већи број прехрамбених производа.

Детаљнија анализа је извршена праћењем одабраних производа код малопродаваца против којих је покренут поступак, а који, према јавно доступним подацима из финансијских извештаја које објављује Агенција за привредне регистре Републике Србије, укупно чине преко 50% тржишта малопродаје на територији Републике Србије.

Тако је Комисија, током више месеци праћења кретање цена за 35 изабраних производа, констатовала да су у малопродајним ланцима за посматране производе цене идентичне.

Након тога Комисија је за 45 производа током августа 2024. године упоређивала цене код странака у поступку, уз додатак још једног малопродавца.

На основу свих спорведених анализа Комисија је извела следеће закључке:

• тржиште малопродаје у Србији је остварило је вредносни раст у периоду од априла 2023. до марта 2024. године уз истовремени количински благи пад;
• у периоду од априла 2023. до марта 2024. године пораст цена у малопродаји је био скоро дупло већи од инфлаторних притисака;
• у периоду од 2016. године до 2023. године констатован је значајан раст прихода и бруто маржи, односно профитабилности посматраних учесника на тржишту, што потврђују и подаци о њиховој пословној добити;
• у периоду вишемесечног праћења (април – септембар 2024. године) редовне цене осам производа (млеко, јогурт, уље, брашно, шећер, јаја, кафа и банане) код свих посматраних малопродаваца су биле исте или сличне, уз различите услове набавке;
• вредност потрошачке корпе која садржи 45 одабраних производа се незнатно разликује између странака у поступку, док је знатно нижа у малопродајном објекту који има најнеповољније комерцијалне услове набавке.

Комисија је на основу свега утврђеног основано претпоставила да су показатељи констатовани на тржишту малопродаје резултат одсуства међусобног конкурентског притиска посматраних малопродаваца, односно да су наведена друштва закључила рестриктивни споразум из члана 10. Закона. Изнето је утврђено нарочито на основу тога што је код посматраних производа једини облик ценовна конкуренција, која у условима истих редовних, па и истих акцијских цена изостаје у потпуности.

Комисија користи прилику да укаже на то да у свом раду, нарочито за доказивање тајних, забрањених споразума, има на располагању различите механизме, а за које је неопходан и одређени степен поверљивости. Из тог разлога није у могућности да јавно саопштава своје евентуалне намере за поступање у конкретним случајевима, како не би дошло до компромитовања поступка. Из истог разлога ни не коментарише наступе у медијима нити објаве појединаца или организација, било тачне било нетачне, како не би био послат „сигнал“ учесницима на тржишту и угрожен поступак пред Комисијом.

Позивају се сва лица која располажу подацима, исправама или другим релевантним информацијама које могу бити од значаја за утврђивање чињеничног стања у наведеном поступку, да исте доставе Комисији за заштиту конкуренције, ул. Савска бр. 25 Београд.

Представници Комисије у студијској посети данском телу за заштиту конкуренције

kzk-ekofПредставници Комисије за заштиту конкуренције боравили су у студијској посети данском телу за заштиту конкуренције (The Danish Competition and Consumer Authority – DCAA) и другим институцијама у данском систему јавних набавки. Посета је реализована у оквиру „Пројекта за унапређење јавних набавки“, који финансира Америчка агенција за међународни развој – USAID, и у организацији НАЛЕД-а. Поред представника Комисије, учествовали су и представници Канцеларије за јавне набавке и пројекта.

Један од основних циљева посете било је ближе упознавање са могућностима и техничким карактеристикама, и искуствима у коришћењу нових софтвера, као и са методологијом рада данског тела за заштиту конкуренције на откривању сумњивих понуда у поступцима јавних набавки. Данско тело за заштиту конкуренције и заштиту права потрошача је развило софтвер који открива индикаторе за намештање јавних набавки под називом „Bid Viewer”. Имајући у виду да софтвер може представљати користан алат за откривање сумњи у намештању јавних набавки у том смислу биће настављена билатерална сарадња са данским телом за заштиту конкруенције.

Током студијске посете одржани су и састанци у институцијама из система јавних набавки: Предузеће за јавне набавке SKI (Public Procurement Entreprise SKI), Град Копенхагеном – Одељење за јавне набавке (Commune of Copenhagen), Агенција за јавне финансије и менаџмент (Agency for Public Finance and Management) у оквиру Министарства финансија – Одељење за државни програм набавки и Саветодавна јединица за државне набавке, као и Амбасада Републике Србије у Данској.