јануар « 2018 « Комисија за заштиту конкуренције
Aнализa услова конкуренције на тржишту софтверa и рачунарскe опремe од 2014. до 2016. године

kzk-ekofКомисија за заштиту конкуренције је спровела и анализу услова конкуренције на тржишту софтверa и рачунарскe опремe на територији Републике Србије.

За потребе анализе идентификована су два релевантна тржишта у оквиру ширег тржишта информационо-комуникационих технологија – тржиште велепродаје софтвера и тржиште велепродаје хардвера (рачунара и рачунарске опреме). У оквиру овако дефинисаних тржишта, посебно су анализирана тржишта јавних набавки софтвера и рачунарске опреме.

Основни циљ анализе био је да се процене величина и обухват дефинисаних тржишта, идентификују најзначајнији учесници на овако дефинисаним тржиштима и процени њихово тржишно учешће, као и њиховa релативнa тржишнa снагa.

Предмет анализе било је прикупљање и обрада података о оствареним приходима од продаје софтвера и рачунара и рачунарске опреме на домаћем и иностраном тржишту, као и о приходима оствареним по основу учешћа у поступцима јавних набавки.

У анализи су коришћени подаци Управе за јавне набавке о спроведеним јавним набавкама софтвера и рачунарске опреме у периоду 2014-2016. година, а спроведено је и истраживање највећих произвођача и дистрибутера софтвера и рачунарске опреме на узорку од 42 привредна друштва. За потребе анализе коришћени су и расположиви јавно доступни подаци и информације о сектору информационо-комуникационих технологија (ИКТ сектор), подаци из биланса услуга које објављује Народна банке Србије и подаци Републичког завода за статистику.

Комисија се захваљује свим учесницима на тржишту који су током анализе услова конкуренције уредно доставили тражене податке и истовремено позива учеснике и осталу стручну јавност да упуте своје коментаре на извештај, на e-mail: office.kzk@kzk.gov.rs са напоменом: Коментар на анализу тржишта софтвера и рачунара.

Спроведена анализа тржишта откупа и извоза малина

kzk-ekofКомисија за заштиту конкуренције је спровела анализу услова конкуренције на тржишту откупа и извоза малина на територији Републике Србије.

Анализа је спроведена са циљем да се испита постојање основане претпоставке о постојању повреде конкуренције на тржишту откупа малина од стране откупљивача (хладњачара), на основу које би Комисија, у складу са својом надлежношћу, могла да покрене испитни поступак по службеној дужности.

Предмет анализе било је прикупљање и обрада података о производњи, откупу, увозу и извозу малина и утврђивање околности под којима се врши откуп малине рода 2017. У циљу спровођења анализе, од надлежних институција су прикупљени подаци о увозу и извозу малина у периоду од 2010. до 2017. године. На основу достављених података идентификовани су највећи извозници малина, којима се Комисија обратила посебним захтевом за достављање података и информација.

На основу свих прикупљених и анализираних података и информација, Комисија није могла да изведе закључак о постојању поремећаја на тржишту откупа малина рода 2017. године, који би могли бити резултат спречавања, ограничавања или нарушавања конкуренције од стране учесника на том тржишту.

Анализа је такође указала на бројне проблеме системске природе са којима се сучељавају како произвођачи, тако и откупљивачи малина. Овакви проблеми, према схватању Комисије, захтевају ангажовање свих релевантних институција на проналажењу дугорочног и одрживог решења, како се опстанак ове веома важне гране воћарства, која доноси значајне приходе од извоза, не би довео у питање.

Комисија се захваљује свим учесницима на тржишту који су током анализе услова конкуренције уредно доставили тражене податке и истовремено позива учеснике и осталу стручну јавност да упуте своје коментаре на извештај, на e-mail: office.kzk@kzk.gov.rs са напоменом: Коментар на анализу тржишта малина.

Сарадња Комисије са Управом за јавне набавке

FICПредседник Комисије за заштиту конкуренције др Милоје Обрадовић примио је данас директора Управе за јавне набавке др Предрага Јовановића.

Састанак је инициран како би се додатно унапредила сарадња две институције, а у циљу унапређења система и контроле јавних набавки у Србији. Договорена је, између осталог, интензивнија размена искустава у решавању питања везаних за контролу јавних набавки.

Посебно је наглашена важност унапређења знања понуђача и наручиоца у поступцима јавних набавки, како би се обезбедили равноправни услови за економичну, ефикасну и транспарентну употребу јавних средстава у поступцима јавних набавки. У том смислу, договорено је да две институције заједнички организују радионице и семинаре, како за наручиоце, тако и за понуђаче у поступцима јавних набавки.

Размењена су и искуства о активностима два тела у процесу ЕУ интеграција Србије у оквиру Поглавља 5: Јавне набавке и Поглавља 8: Политика конкуренције.

Комисија и РЕМ потписали Споразум о сарадњи

kzk-ekofПредседник Комисије за заштиту конкуренције Републике Србије др Милоје Обрадовић и Горан Петровић, заменик председника Савета Регулаторног тела за електронске медије потписали су Споразум о сарадњи две институције.

Реализација овог споразума отвара могућност интензивније сарадње између Комисије, као самосталне и независне организације која врши јавна овлашћења у складу са Законом о заштити конкуренције и РЕМ-а, као самосталне и независне регулаторне организације која врши јавна овлашћења у складу са одредбама Закона о електронским медијима, а у циљу заштите јавног интереса и јачања интегритета ових тела.

Споразумом је предвиђена континуирана размена информација и података као и усаглашавање ставова о питањима од заједничког интереса, као и заједничко учешће у активностима које доприносе афирмацији политика које спроводе Комисија и РЕМ.

Сарадња Комисије са институцијама са којима је потписан Споразум о сарадњи у претходним годинама, показала се као изузетно корисна, пре свега у погледу размене података, али и у контексту размене ставова по свим актуелним темама или поступцима који се воде пред Комисијом или другим органима и институцијама.

Комисија утврдила намештање понуда у спровођењу јавне набавке ТЕНТ-а

kzk-ekofКомисија за заштиту конкуренције утврдила је да су привредна друштва „МИП-РШВ“ из Ћуприје, „Интер-механика“ из Скореновца, „Татравагонка братство“ из Суботице и „Шинвоз“ из Зрењанина извршила повреду конкуренције намештањем понуда у поступку јавне набавке наручиоца „Термоелектране Никола Тесла“ (ТЕНТ) – Услуге ремонта вагона марке „Арбел“..

У поступку који је водила по службеној дужности, Комисија је утврдила да су ова привредна друштва договорилa понуђене цене. Тиме су закључили посебан облик рестриктивног споразумa у смислу члана 10. ст. 1. и 2. тачка 1) Закона о заштити конкуренције.

Циљ „намештене понуде“ био је да сваки понуђач унапред договореном понуђеном најнижом ценом, оствари максимално могући профит из посла, и то без ризика да ће у процесу надметања са другим понуђачима остати без партије или да би због добијања посла морати да понуди знатно нижу цену од оне која је постигнута договором.

Последица оваквог договора између конкурената – понуђача у вези са понуђеном ценом је елиминисање конкуренције међу њима, због чега би ТЕНТ платио више за предмет набавке него што би платио у условима конкуренције а уједно би био оштећен буџет Републике Србије.

Постојање рестриктивног споразума Комисија је утврђивала како на основу економских показaтеља као што су статистички подаци и анализа понуђених цена, као и идентификација структурних индикатора тржишта тако и на основу чињеница прикупљених током ненајављеног увиђаја и на други начин и изведених и образложених доказа који су потврдили индицију о постојању договора између ова четири понуђача.

Комисија је наведеним привредним друштвима изрекла новчане мере заштите конкуренције, и то у износу од 2.320.480,00 динара предузећу „МИП-РШВ“, предузећу „Интер-механика“ – 1.475.000,00 динара, друштву „Татравагонка братство“ – 2.138.900,00 динара и друштву „Шинвоз“ – 4.975.020,00 динара.

Комисија је оценила да су странке у поступку у току целог трајања испитног поступка сарађивале са Комисијом у циљу бржег, ефикаснијег и економичнијег окончања поступка, што је узето као олакшавајућа околност приликом утврђивања коначног износа мере заштите конкуренције.

Поменуте износе су наведена друштва дужна да уплате у буџет Републике Србије у року од три месеца.