Савет Комисије за заштиту конкуренције је, закључком донетим 15. августа 2016. године, прекинуо поступак испитивања повреде конкуренције покренут 26. октобра 2015. године против ЈКП Инфостан Технологије из Београда. Закључком су одређене обавезе ЈКП Инфостан Технологије, а чије извршење ће Комисија редовно пратити и, у случају да, у наредне три године, наступе битне промене околности на којима се заснован закључак о прекиду поступка, поступак за утврђивање повреде ће бити настављен.
ЈКП Инфостан Технологије из Београда се обавезује да своју пословну политику трајно измени у следећим сегментима тако да:
- улиставање нових комерцијалних услуга врши или на основу писане сагласности грађана Града Београда који су у систему обједињене наплате комуналних услуга или обавештењем кориснику, које прати понуду, да ће самом уплатом посебне уплатнице дати сагласност за улиставање те ставке на рачун Инфостана
- излиставање ставки са рачуна система обједињене наплате врши на захтев корисника, односно грађана Града Београда који су у систему обједињене наплате комуналних услуга, уз обавезу да на својим шалтерима прими сваки писани захтев за излиставање комерцијалне ставке са рачуна, исту ставку излиста од следећег рачуна и о томе обавести даваоца конкретне услуге
- друштвима за осигурање не даје издвојене информације о корисницима који нису осигурани. У извршењу ове обавезе дозвољена је могућност пружања информација о корисницима који су већ осигурани код тог конкретног осигуравача, а како се понуде не би слале оним корисницима који су већ осигурани код истог друштва
- обавезно објави на интернет страници Инфостан Технологије сваку нову могућности улиставања нових ставки, са детаљним објашњењима корисницима
- у наредне три године доставља Комисији на увид сваки следећи уговор који буде закључен са неком трећом страном заинтересованом за коришћење комерцијалних услова Инфостана, уз захтев за давање мишљење.
Савет Комисије је одлуку о прекиду поступка донео ценећи да се усвојеним мерама у потпуности отклања опасност да се на тржишту наставе акти и радње који су довели до основане претпоставке повреде конкуренције, а на основу које је и покренут предметни поступак по службеној дужности, као и да спречавају могућност настанка исте или сличне повреде у будућности.
Савет Комисије за заштиту конкуренције је, на седници одржаној 11. августа 2016. године, донео решење којим се условно одобрава спровођење концентрације која настаје стицањем контроле привредног друштва Sunoko d.o.o Нови Сад над привредним друштвом Star Šećer d.o.o. Сента, а тиме и над Фабриком шећера ТЕ-ТО Сента А.Д.
На основу чињеничног стања утврђеног током испитног поступка, Комисија је констатовала да ће спровођењем концентрације доћи до јачања доминантног положаја Sunoka, пре свега на тржишту производње шећера и тржишту продаје шећера у Републици Србији. Из тог разлога, спровођење поменуте концентрације је могло да буде одобрено само уз одређене услове који су прописани решењем. Комисија за заштиту конкуренције сматра да се утврђивањем мера понашања у односу на Sunoko d.o.o. Нови Сад, обезбеђује спречавање потенцијално негативних ефеката предметне концентрације.
Решењем су наложени услови у виду мера понашања и обавезног редовног извештавања Комисије са циљем очувања тржишне структуре и останка свих производних капацитета укључујући и шећерану ТЕ ТО Сента на тржишту, транспарентног праћења нивоа, промене цена шећера на тржишту, унапређења транспарентности политике продаје шећера и пословних односа са купцима, као и пуног информисања Комисије о нивоу и врсти инвестиција које ће се реализовати у ТЕ ТО Сента са циљем повећања производне ефикасности, и то:
1. Извештавање о прерађеној шећерној репи и произведеном шећеру и то појединачно за сваку од шећерана у власништву Sunokа.
2. У случају ликвидације или одлуке Sunokа која за последицу има трајно затварање неке од шећерана под његовом контролом, Sunoko има обавезу да претходно јавно огласи продају власничког капитала или имовине шећеране, и то у најмање три дневне новине које се редовно дистрибуирају на целој територији Републике Србије и једним иностраним новинама које се специјализују за привреду и финансије и издају на територији ЕУ, или Интернет порталу који се уобичајено користи за дистрибуцију пословних вести
3. Обавеза извештавања о ценама, о насталим променама цене шећера посебно за тржиште Србије, ЕУ, ЦЕФТА и евентуално трећа тржишта, на паритету FCO шећерана, без ПДВ-а, уз достављање образложења узрока и интензитета насталих промена.
4. Обавеза да најкасније у року од шест месеци достави Комисији документ којим дефинише своју политику продаје шећера према домаћим купцима
5. Извештавање о евентуалним изменама важећих уговора Фабрикe шећера ТЕ-ТО Сента А.Д. са купцима и разлозима за исте
6. Обавеза достављања годишњих извештаја о мерама и радњама предузетим са циљем одржања пословања Фабрике шећера ТЕ-ТО Сента А.Д. које могу да укључују, али се не ограничавају на следеће: враћање дугова, преузимање других финансијских издатака, пренос техничко-технолошких знања и искустава, пренос знања и искустава из области управљања, мере које утичу на повећање ефикасности производње и смањење цене коштања шећера, као и друге, директне или индиректне, финансијске, техничко-технолошке, организационе и друге мере.
Наложене мере (осим под тачком 5), ће се примењивати до укидања царина и прелевмана на увоз шећера у Републику Србију, а најдуже у наредних пет година од правноснажности решења Комисије. Мера под тачком 5. се примењује закључно до краја 2017. године.
У току испитног поступка, Комисија је прибавила потребне податке, информације, као и мишљења о ефектима концентрације од конкурената учесника концентрације, њихових највећих добављача и купаца, као и од државних органa и организација у чијој надлежности су подаци који су релевантни у овом поступку.
Приликом одређивања услова под којима је одобрена концентрација, Комисија је имала у виду и мишљења и ставове о ефектима концетрације које су у току поступка изнели остали учесници на тржишту, а нарочито индустријски купци. Комисија је, такође, имала у виду и финансијски положај фабрике ТЕ-ТО Сента А.Д. Прописани услови, рокови и начин праћења њиховог извршавања, треба да отклоне забринутост Комисије у погледу обезбеђивања ефикасне заштите конкуренције, кроз очување производних капацитета, реализацију планираних инвестиција којима се постиже већа производна ефикасност, a тиме и нижа цена коштања шећера, затим кроз транспарентну политику продаје (рабатна политика) и политику цена (интензитет и узроци промена цена).
Комисија за заштиту конкуренције је, закључком председника Комисије, покренула поступак испитивања повреде конкуренције по службеној дужности против друштва ЕПС Дистрибуција.
Комисија ће у поступку испитати да ли је наведено друштво, као једини оператор дистрибутивног система електричне енергије у Републици Србији, злоупотребило доминантан положај стављањем у повољнији положај друштва ЕПС Снабдевање, у односу на све остале комерцијалне снабдеваче електричном енергијом.
ЕПС Дистрибуција је, према основаној претпоставци Комисије, приликом уговарања приступа систему за дистрибуцију електричне енергије, наметало обавезу депоновања средстава наменског (гарантног) депозита на име обезбеђења плаћања услуге приступа систему, свим корисницима дистрибутивног система, осим свом повезаном друштву, ЕПС Снабдевање.
Скупштина Града Панчева је обавестила Комисију за заштиту конкуренције да је уважила њено мишљење и да је на седници Градског већа утврђен предлог измене спорних одредаба одлука којима се уређује комунална делатност сахрањивања и управљања гробљима.
Одлука о изменама и допунама Одлуке о сахрањивању и гробљима, према обавештењу упућеном Комисији, биће усвојена на седници Скупштине Града Панчева до краја јула месеца.
Комисија је претходно упутила мишљења Скупштинама градова Нови Сад и Панчево о неопходности измене, односно прецизирања спорних одредаба одлука којима се уређује ова комунална делатност, а како не би дошло до нарушавања конкуренције и доделе монопола јавно – комуналним предузећима у тим градовима.
Комисија и овом приликом истиче значај поступања Скупштине Града Панчево, јер ће усвајањем измена спорних одредби Одлуке позитивно утицати на конкуренцију. Овим изменама ће бити омогућено обављање појединих погребних услуга свим заинтересованим учесницима, односно не само јавном комуналном предузећу, већ и другим привредним друштвима, предузетницима и осталим привредним субјектима.