2018 « Комисија за заштиту конкуренције
Почетна страна » » 2018 (Page 3)
Покренут поступак против VISA организације

kzkКомисија за заштиту конкуренције покренула је по службеној дужности поступак испитивања повреде конкуренције на тржишту платних картица и против конкурента Mastercard организације на том тржишту, односно три следећа друштва VISA Incorporated и VISA International Service Association са седиштем у Foster City, Калифорнија и VISA CEMEA Holdings Limited са седиштем у Лондону (VISA организација).

Анализа услова конкуренције на тржишту платних картица у Републици Србији показала је да је због истих радњи и са истим правним основом неопходно покренути поступак и против VISA организације. Наиме, Комисија је основано претпоставила да и VISA организација, као облик удружених учесника на тржишту Републике Србије, у смислу члана 10. Закона о заштити конкуренције одређује минималне међубанкарске накнаде у неправичном износу, које примењују банке на територији Републике Србије у систему VISA. Тиме је VISA организација утицала на повећање трговачке накнаде – провизије банке трговца за прихватање плаћања платном картицом, коју банке зарачунавају трговцима за омогућавање услуге безготовинског плаћања (у даљем тексту: трговачка накнада). Највећи део трговачке накнаде (око 60–70%) чини међубанкарска накнада. У Републици Србији међубанкарске накнаде су тренутно вишеструко више него на тржиштима Европске уније. Како даље произлази, трговци који прихватају плаћање платним картицама трошак трговачке накнаде урачунавају у малопродајну цену коју преносе на потрошаче, независно од тога да ли је плаћање извршено платном картицом или готовином. На тај начин се ограничава конкуренција на тржишту банака прихватилаца у погледу износа трговачких накнада које нуде трговцима за услугу пријема платних картица, а могућ је и негативан утицај на конкуренцију на тржишту издавалаца платних картица на територији Републике Србије јер су банке подстакнуте да нуде платне картице чије коришћење на продајним местима подлеже највишој стопи међубанкарске накнаде.

Позивају се сва лица која располажу подацима, исправама или другим релевантним информацијама које могу бити од значаја за утврђивање чињеничног стања у овом поступку да исте доставе Комисији за заштиту конкуренције на адресу ул. Савска бр. 25/IV, Београд

Коришћење новог софтвера подиже квалитет економских анализа

kzkПримена новог економетријског STATA софтвера који је Комисија за заштиту конкуренције набавила заједно са upgrade лиценцом E-Views софтвера, из средстава Европске банке за обнову и развој, омогућиће још ефикаснију примену економских анализа у предметима који се воде пред Комисијом.

Економисти запослени у Комисији за заштиту конкуренције започели су обуку коришћења ових софтвера. Обука је организована у серијама, где је један део посвећен општој теоријској обуци за STATA, а други емпиријском истраживању, на основу података КЗК који су прикупљени кроз тренутно актуелну секторску анализу која се односи на тржиште малопродаје прехрамбених производа.

Захваљујући двогодишњем пројекту „Изградња капацитета Комисије за заштиту конкуренције Републике Србије“, а који је одобрен од стране Европске банке за обнову и развој, осим наведених софтвера, набављена је и рачунарска опрема која ће бити коришћена за економетријске анализе.

Нови поступак због сумње на намештање јавних набавки

kzkКомисија за заштиту конкуренције покренула је, по службеној дужности, поступак против привредног друштва Konica Minolta Poslovna Rešenja SE d.o.o. Beograd, Булевар Милутина Миланковића 11a, Београд. Поступак је покренут ради испитивања повреде конкуренције из члана 10. Закона о заштити конкуренције.

У току испитног поступка покренутог 28. маја 2018. године против друштава Original doo Beograd, Mikops doo Niš, Birolinija doo Beograd, Biro print sistemi doo Beograd, Dikti Line doo, Birodeveloping doo Niš и Birotehnika doo Jagodina, Комисија је дошла до сазнања која указују на претпоставку да је и друштво Konica Minolta Poslovna rešenja SE учествовало у повреди конкуренције прописане чланом 10. Закона о заштити конкуренције. Као увозник и дистрибутер опреме произвођача Konica Minolta, друштво Konica Minolta организује продају опреме, преко друштва Original doo Beograd, од којег купују сви остали партнери: Birotehnika, Mikops и Birolinija, што не искључује и самосталну продају. Продаја и сервисирање опреме произвођача Develep, који је у власништу друштва Konica Minoltа, организована је преко партнера Birodeveloping и Dikti Line.

Ради економичности, а како су испуњени законски услови за спајање два поступка, Комисија је донела Закључак да се у овом случају води један поступак.

Курс јавних дебата и лобирања за запослене у Комисији

kzkЗапослени у Комисији за заштиту конкуренције прошли су дводневну обуку за лобирање и успешно вођење јавних дебата. Курс је спроведен уз висок степен интеракције, а обрађиване су теме као што су – улога јавне дебате у креирању јавних политика, елементи организације јавних дебата, као и њихово вођење.

Полазници овог курса, а који је организован захваљујући средствима из пројекта Краљевине Норвешке и Амбасаде Краљевине Норвешке у Београду, били су у прилици да чују и које су карактеристике успешног лобисте, какве се све тактике и технике лобирања спроводе, као и како се ова вештина користи у Европској унији. На овај начин, представници Комисије добили су могућност да унапреде своје вештине у заступању као и преношењу знања и искустава из области политике заштите конкуренције.

Фото: Фонет – Зоран Мрђа

Закључак о објављивању Закључка о покретању поступка испитивања повреде конкуренције ради достављања странкама у поступку
Комисија одобрила преузимање РТБ Бор

kzk

Комисија за заштиту конкуренције Републике Србије одобрила је концентрацију учесника на тржишту која настаје стицањем контроле над привредним друштвом Рударско-топионичарски басен РТБ Бор д.о.о. Бор од стране привредног друштва Zijin Mining Group Co. Ltd., НР Кина.

Кинеска Zijin Mining Group бави се истраживањем и ископавањем злата, бакра, цинка и других минералних ресурса, а у Србији, до сада, није билa присутнa.

Покренут поступак против велепродаваца лекова

FICКомисија за заштиту конкуренције је, по службеној дужности покренула поступак испитивања повреде конкуренције, против четири фармацеутске куће Farmix д.о.о., Беохем-3 д.о.о., Маклер д.о.о. и Pharmaswiss д.о.о., све из Београда. Основано је претпостављено да су се наведени учесници на тржишту договарали око подношења понуда на јавним набавкама лекова за лечење хемофилије, односно да су делили тржиште снабдевања лековима за лечење хемофилије на јавним набавкама, и то у периоду од 2014. до 2017. године. Подела тржишта од стране конкурената сматра се веома тешком повредом конкуренције.

Комисија за заштиту конкуренције је основано посумњала да постоји опасност уклањања или измене доказа који се налазе код странака, па су одмах по покретању поступка овлашћена службена лица Комисије спровела ненајављене увиђаје у седиштима фирми против којих је покренут поступак. Том приликом извршен је преглед и провера пословних просторија странака у овом поступку, ствари, укључујући рачунаре и друге медије за чување електронских података. Проверавани су и уговори, финансијска и друга пословна документација, те пословна преписка, све у вези са испитивањем постојања повреде конкуренције.

Позивају се сва лица која располажу подацима, исправама или другим релевантним информацијама које могу бити од значаја за утврђивање чињеничног стања у наведеном поступку, да исте доставе Комисији за заштиту конкуренције, Савска бр. 25/IV, Београд.

Семинар о француским искуствима у заштити конкуренције

kzkСтручњаци тела за заштиту конкуренције Француске одржали су дводневни семинар са циљем да се кроз размену искустава са колегама из Комисије за заштиту конкуренције Републике Србије и представницима других институција којима су знања у овој области важна, унапреди степен ефикасности у примени политике заштите конкуренције у нашој земљи.
Овај семинар организовали су Министарство за европске интеграције Републике Србије и Амбасада Републике Француске у Београду, а у складу са потребама Комисије.

Учеснике семинара је, на почетку скупа, поздравио др Вељко Милутиновић, члан Савета Комисије за заштиту конкуренције Републике Србије .

Др Милутиновић је истакао да „Комисија, након дванаест година рада, поседује значајно искуство, а њени запослени већ и солидно знање, те да је све мање разлога да она буде подучавана, а све више – да буде питана. Ово, међутим, не умањује важност оваквих семинара. Напротив. Прелаз у интерактивну фазу, фазу активне размене знања и искустава означава један веома битан период за Комисију. У том смислу овакви скупови су од изузетног значаја“

Предавачи из Агенције за конкуренцију Републике Француске – Ан Кренцер, Елиезер Гарсија-Розадо и Маријан Комбалђу упознали су представнике Комисије за заштиту конкуренције, Министарства трговине, туризма и телекомуникација, са актуелностима у раду француског тела за заштиту конкуренције. Ове године теме су биле поступак ослобађања или умањења обавезе плаћања новчаног износа мере заштите конкуренције у пракси, покајнички програм, договарање у поступцима јавних набавки и ненајављени увиђаји.

Сарадња између Француске и Србије у домену политике заштите конкуренције остварује се у оквиру приближавања Србије европској пракси и законодавству који се примењују у области везаној за економски критеријум европских интеграција, дефинисан као: „одржива тржишна економија као и могућност супротстављања притиску конкуренције и законитостима тржишта у оквиру Уније”

Овај семинар је наставак сарадње две институције, који је започет реализацијом првог француско-српског семинара о политици заштите конкуренције у октобру 2017. године.

Комисија изрекла меру процесног пенала

kzkКомисија за заштиту конкуренције одредила је, због непоступања по Захтеву Комисије за давање информација, меру процесног пенала у износу од 8.500 евра учеснику на тржишту, „МИМО“ д.о.о., Београд.

Поменутим захтевом којим је наложено достављање података за потребе поступка испитивања повреде конкуренције који Комисија за заштиту конкуренције води по службеној дужности против друштва Индустрија смрзнуте хране „Фриком“ д.о.о.. Друштво „Мимо“ је, због непоступања по Захтеву КЗК, у два наврата упозорено на последице непоступања по налогу Комисије.

С обзиром на то да је и додатно одређени рок за достављање тражених података истекао дана 25. августа 2018. године, а да се наведено привредно друштво није обратило Комисији са захтевом за продужење рока за достављање података, нити на други начин известило Комисију о разлозима свог непоступања по Захтеву Комисије, Савет Комисије је, донео одлуку о одређивању мере процесног пенала.

Наведени износ „МИМО“ д.о.о., Београд мора да уплати у року од два месеца од дана пријема решења под претњом принудног извршења. Новчани износ мере процесног пенала се уплаћује на рачун буџета Србије.

Понашања супротно налогу Комисије, односно непоступања по њеном налогу, подлежу мерама процесног пенала у износу од 500 до 5.000 евра за сваки дан колико такво понашање или непоступање траје, што је дефинисано одредбама члана 70. Закона о заштити конкуренције.

Приликом одређивања висине износа мере процесног пенала, Комисија примењује критеријуме прописане Законом о заштити конкуренције, Уредбом о критеријумима за одређивање износа који се плаћа на основу мере заштите конкуренције и процесног пенала, начину и роковима њиховог плаћања и условима за одређивање тих мера, као и Смерницама за примену наведене уредбе, које је Савет Комисије донео 19. маја 2011. године.

Закон о зашитити конкуренције прецизира да процесни пенал не може да износи више од десет процената од укупног годишњег прихода обрачунатог на начин уређен Законом. Уз то, одређивање мере процесног пенала не ослобађа од обавезе достављања тражених података, односно поступања по Захтеву Комисије.

Пуна примена Закона о заштити конкуренције

FICСрбија је учинила све неопходне кораке у циљу пуне примене Закона о заштити конкуренције. За још ефикаснију примену политике заштите конкуренције у Србији, важно је осигурати проширење капацитета Комисије за заштиту конкуренције – коментар је експерата Организације за економску сарадњу и развој (ОЕЦД) у редовном извештају о конкурентности у Југоисточној Европи.

Ова публикација пружа, иначе, свеобухватну процену економског учинка и регионалне конкурентности у 17 области, са циљем да помогне државама Западног Балкана у креирању бољих развојних политика. Током сачињавања ове процене, ОЕЦД је сарађивала, у периоду од почетка 2016. до почетка 2018. године, са државама региона Југоисточне Европе, као што су Србија, Албанија, БиХ, Република Македонија, Црна Гора, како би обезбедила анализу засновану на чињеницима, која је потребна као подршка процесу структурних реформи.

Комисија за заштиту конкуренције Републике Србије била је активан учесник у припреми овог документа.