2016 « Komisija za zaštitu konkurencije
Početna strana » » 2016 (Page 7)
Komisija za zaštitu konkurencije po službenoj dužnosti nastavlja postupak ispitivanja koncentracije društava „Sunoko“ – „Star šećer“

secerKomisija za zaštitu konkurencije je po službenoj dužnosti nastavila postupak ispitivanja koncentracije koji je pokrenut na osnovu podnete prijave društva „Sunoko d.o.o.“ iz Novog Sada. Koncentracija nastaje sticanjem 100% udela ovog društva nad privrednim društvom „Star Šećer d.o.o.“ iz Sente. Realizacijom ove koncentracije „Sunoko“ bi istovremeno stekao i kontrolu nad njegovim zavisnim društvom, šećeranom „Te-To a.d.“ iz Sente.

Na osnovu svih činjenica koje proističu iz sadržaja podnete prijave, Komisija je utvrdila da bi sprovođenjem prijavljene koncentracije, društvo „Sunoko“ dodatno učvrstilo svoj položaj na tržištima otkupa šećerne repe, proizvodnje šećera preradom šećerne repe i prodaje šećera. Budući da su društvo „Sunoko“ i šećerana „Te-To“ iz Sente direktni konkurenti na ovim definisanim relevantnim tržištima i da je društvo „Sunoko“ najjači učesnik na njima, Komisija će u ispitnom postupku dodatno ispitati i oceniti sve zakonom propisane kriterijume na osnovu kojih se utvrđuje dozvoljenost koncentracije, a koji su propisani članom 19. Zakona o zaštiti konkurencije.

Komisija pokrenula postupak protiv četiri učesnika na tržištu remonta šinskih vozila

kzk-ekofPredsednik Komisije za zaštitu konkurencije doneo je, na osnovu člana 35. stav 2 Zakona o zaštiti konkurencije, Zaključak o pokretanju postupka po službenoj dužnosti protiv preduzeća „MIP-RŠV“ iz Ćuprije, „Inter-mehanika“ iz Smedereva, „Tatravagonka bratstvo“ iz Subotice i „Šinvoz“ iz Zrenjanina, koja se bave remontom šinskih vozila, radi ispitivanja povrede konkurencije iz člana 10. Zakona o zaštiti konkurencije.

Postupak je pokrenut nakon inicijative koju je Komisija primila 14. marta 2016. godine. Podnosilac inicijative naveo je da je izvršena povreda konkurencije nameštanjem ponuda u postupku javne nabavke usluge remonta vagona za prevoz uglja. Ovakva vrsta ponašanja učesnika u javnim nabavkama predstavlja poseban oblik restriktivnog sporazuma iz člana 10. Zakona, jer predstavlja zabranjeni dogovor između učesnika na tržištu – konkurenata o uslovima učešća u postupcima javnih nabavki.

Nakon detaljne analize svih navoda i dokumentacije, dana 11. maja 2016. godine donet je Zaključak o pokretanju postupka. U okviru postupka su u Ćupriji, Smederevu i Zrenjaninu obavljeni nenajavljeni uviđaji u prostorijama učesnika na tržištu.

Pozivaju se sva lica koja raspolažu podacima, ispravama ili drugim relevantnim informacijama koje mogu doprineti utvrđivanju činjeničnog stanja u ovom postupku da iste dostave na adresu: Komisije za zaštitu konkurencije, Savska 25/IV, Beograd.

Zaključak o pokretanju postupka objavljen je u „Službenom glasniku Republike Srbije“ br. 47 /18.05.2016.

Komisija uputila Mišljenje na Nacrt Zakona o izmenama i dopunama Zakona o komunalnim delatnostima

Komisija za zaštitu konkurencije je Ministarstvu građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture dostavila Mišljenje na Nacrt Zakona o izmenama i dopunama Zakona o komunalnim delatnostima, u kojem je naglasila da bi Zakon trebalo da omogući da određene usluge, koje su povezane sa komunalnim delatnostima, a mogu se obavljati samostalno, budu jasno određene kao usluge komercijalnog karaktera, koje mogu da pružaju pod jednakim uslovima svi koji ispunjavaju propisane uslove, a ne samo jedan učesnik na tržištu. Uslovi i kriterijumi moraju biti definisani tako da ne ograničavaju pristup tržištu postojećim i budućim učesnicima na tržištu, niti da nameću uslove koji nisu opravdani.

Komisija je izrazila zabrinutost zbog novog zakonskog rešenja koje, prema njenoj oceni predstavlja dodatnu barijeru, kako za ulazak novih, tako i za nastavak poslovanja postojećih učesnika na tržištu, sa mogućim ozbiljnim posledicama na rad učesnika na tržištu koji su registrovani za obavljanje komunalnih delatnosti. Naime, Nacrtom Zakona je propisano da ispunjenost uslova za obavljanje komunalnih delatnosti utvrđuje Privredna komora Srbije, ako zakonom za pojedinu komunalnu delatnost nije drugačije propisano. Takođe je utvrđeno da Privredna komora Srbije izdaje akt o ispunjenosti uslova za obavljanje komunalne delatnosti javnom preduzeću, privrednom društvu, preduzetniku ili drugom privrednom subjektu, koji je uz zahtev dostavi dokaze propisane podzakonskim aktom, kao i dokaz o uplati troškova za izdavanje akta o ispunjenosti uslova.

Predloženo zakonsko rešenje, prema mišljenju Komisije, menja položaj i ulogu PKS, tako što stvara značajnu dodatnu obavezu za učesnike na tržištu, a Komisija svaku prepreku, posebno na ovom, inače specifičnom tržištu koje bi trebalo otvarati za ulazak novih učesnika, ocenjuje kao nepotrebnu i potencijalno negativnu za stanje konkurencije. Stav Komisije je da ovaj zakon ne bi trebalo da poverava poslove državne uprave Privrednoj komori Srbije, pa je u skladu sa navedenim, predložena izmena ovog člana.

Mišljenja Komisije, kako je navedeno, treba da omoguće da se, kroz saradnju sa predlagačima, doprinese izradi kvalitetnijih rešenja propisa. Kao generalna ocenu, u mišljenju je izneto da je jedan od najvažnijih ciljeva propisa da se na tržištu obezbede ravnopravni uslovi za delovanje svih učesnika, naravno pod pretpostavkom da ispunjavaju potrebne uslove. Komisija je ponovo istakla da se samo kroz „borbu“ konkurenata kvalitetom i cenom, mogu ostvariti ekonomski napredak i dobrobit društva, a naročito korist potrošača, što predstavlja ne samo cilj Zakona o zaštiti konkurencije, već i jasnog opredeljenja Republike Srbije da konkurencija predstavlja neophodan uslov za razvoj privrede u celini.

Međunarodna konferencija “Institucionalna izgradnja nacionalnih tela za zaštitu konkurencije u Jugoistočnoj Evropi”

kzk-ekofInstitucionalna izgradnja nacionalnih tela za zaštitu konkurencije u Jugoistočnoj Evropi centralna je tema međunarodnog skupa koja će, 2. i 3. juna ove godine, biti održan u Beogradu.

Organizatori konferencije su Evropska banka za obnovu i razvoj i Komisija za zaštitu konkurencije Republike Srbije, a uz tehničku podršku Centra za liberalno-demokratske studije (CLDS).

Konferencija “Institucionalna izgradnja nacionalnih tela za konkurenciju Jugoistočne Evrope” biće održana u hotelu Metropol Palas.

Uz predstavnike nacionalnih tela za zaštitu konkurencije Jugoistočne Evrope, na skupu će svoje viđenje mogućih pravaca institucionalnog unapređenja ovih tela, ali i politike I prava zaštite konkurencije dati brojni svetski i domaći stručnjaci iz ove oblasti.

Pokrenut postupak protiv 26 učesnika na tržištu geodetskih usluga

Predsednik Komisije za zaštitu konkurencije doneo je, na osnovu člana 35. stav 2 Zakona o zaštiti konkurencije, Zaključak o pokretanju postupka po službenoj dužnosti protiv 26 učesnika na tržištu geodetskih usluga, radi ispitivanja povrede konkurencije iz člana 10. Zakona o zaštiti konkurencije.

Postupak je pokrenut nakon inicijative koju je Komisija primila 12. aprila 2016. godine. Podnosilac inicijative naveo je da je u više postupaka javnih nabavki geodetskih usluga počev od kraja 2015. godine utvrđeno da ponuđači dostavljaju ponude sa cenama koje značajno prevazilaze procenjenu vrednost javne nabavke, što dalje vodi do obustave postupaka.

Nakon detaljne analize svih navoda i dokumentacije, dana 19. aprila 2016. godine donet je Zaključak o pokretanju postupka. Na nekoliko lokacija obavljeni su nenajavljeni uviđaji u prostorijama učesnika na tržištu.

Pozivaju se sva lica koja raspolažu podacima, ispravama ili drugim relevantnim informacijama koje mogu doprineti utvrđivanju činjeničkog stanja u ovom postupku da iste dostave na adresu Komisije za zaštitu konkurencije, Savska 25/IV, Beograd.

Zaključak o pokretanju postupka objavljen je u „Službenom glasniku Republike Srbije“ br. 45 /06.05.16.

Gost Komisije prof. Vilijam Kovačić dao intervju mesečniku „Nova ekonomija“

kzk-ekofPovodom obeležavanja decenije rada Komisije gost Komisije za zaštitu konkurencije bio je Vilijam Kovačić (William E. Kovacic), profesor Univerziteta Džordž Vašington i direktor Agencije za konkurenciju i tržište Ujedinjenog Kraljevstva (CMA). Tom prilikom dao je intervju za majski broj mesečnika Nova ekonomija. Intervju sa profesorom Kovačićem možete pročitati ovde.

Dodatna obuka zaposlenih u Komisiji za korišćenje forenzičkih alata prilikom nenajavljenih uviđaja

kzk-ekofZaposleni u Stručnoj službi Komisije za zaštitu konkurencije učestvovali su na dvodnevnoj radionici za korišćenje najsavremenijih forenzičkih alata prilikom nenajavljenih uviđaja. Na radionici su zaposleni prolazili kroz simulaciju scenarija pretrage, kao i analizu rezultata za korišćenje forenzičkog softvera i opreme.

Cilj dodatne obuke je unapređenje znanja ovlašćenih službenih lica Komisije za zaštitu konkurencije o tehnikama prikupljanja podataka i trijaže, kao i procene vrste i količine podataka koji se traže pomoću forenzičkih alata, a kako bi se postigla što veća efikasnost postupka nenajavljenog uviđaja.

Nenajavljeni uviđaj je instrument koji je predviđen Zakonom o zaštiti konkurencije, a kojim se vrši iznenadna kontrola prostorija, odnosno podataka, isprava i stvari, o čemu se obaveštava stranka tek u trenutku izvođenja uviđaja na licu mesta. Ovlašćena službena lica vrše nenajavljeni uviđaj ako se osnovano sumnja da postoji opasnost uklanjanja ili izmene dokaza koji se nalaze kod stranke ili trećeg lica.

Službeno lice koje sprovodi uviđaj dužno je da pokaže službenu legitimaciju i zaključak o izvođenju uviđaja u poslovnim prostorijama, odnosno da zahteva da se omogući nesmetan ulazak. Stvari od značaja za odlučivanje u postupku, mogu se privremeno oduzeti tokom nenajavljenog uviđaja do utvrđivanja svih relevantnih podataka i činjenica koje te stvari sadrže, a najduže do kraja postupka.

Ovaj instrument je izuzetno efikasan za prikupljanje dokaza i otkrivanje kartelskog dogovaranja i drugih oblika povreda konkurencije.

Sporazum o saradnji Ministarstva unutrašnjih poslova i Komisije za zaštitu konkurencije i Ugovor o saradnji u oblasti digitalne forenzike

Komisija za zaštitu konkurencije i Ministarstvo unutrašnjih poslova Republike Srbije potpisali su Sporazum o saradnji i Ugovor o saradnji u oblasti forenzike.

Sporazumom se uređuje asistencija policije prilikom pojedinih radnji u postupku predviđenim Zakonom o zaštiti konkurencije, razmena informacija i pružanje usluga, stručna edukacija i treninzi u oblasti digitalne forenzike za službena lica Komisije.

Ugovor o saradnji u oblasti forenzike definiše tehničku pomoć forenzičkih službenika MUP-a ovlašćenim licima Komisije prilikom nenajavljenih uviđaja kao i pomoć prilikom veštačenja i dokazivanja određenih činjenica u postupku a u skladu sa zakonima koji uređuju zaštitu konkurencije i rad policije.

Ovim dokumentima se kompletiraju formalni uslovi za međuinstitucionalnu saradnju, što će značajno olakšati budući rad i efikasniju borbu protiv povreda konkurencije. Takođe ove dve institucije žele da obezbede uslove za unapređenje saradnje u sprečavanju i otkrivanju povreda konkurencije i njihovih učinilaca u okviru svojih zakonskih ovlašćenja.

Komisija izrekla meru procesnog penala

Komisija za zaštitu konkurencije odredila je meru procesnog penala učesniku na tržištu, „MB-Gas OIL“ d.o.o., Beograd, u iznosu od 12.000 evra zbog nepostupanja po Zahtevu Komisije za davanje informacija, od 26. februara ove godine. Pomenutim zahtevom je naloženo dostavljanje podataka za potrebe Sektorske analize stanja konkurencije na tržištu trgovine na veliko i malo derivatima nafte u Republici Srbiji.

S obzirom na to da je rok za dostavljanje traženih podataka istekao dana 07. marta 2016. godine, a da se navedeno privredno društvo nije obratilo Komisiji sa zahtevom za produženje roka za dostavljanje podataka, niti na drugi način izvestilo Komisiju o razlozima svog nepostupanja po Zahtevu Komisije, Savet Komisije je, doneo odluku o određivanju mere procesnog penala. Novčani iznos mere procesnog penala utvrđen je 500 evra, za svaki dan nepostupanja po Zahtevu Komisije.

Mera procesnog penala u iznosu od 500 do 5.000 evra za svaki dan ponašanja suprotno nalogu Komisije, odnosno nepostupanja po njenom nalogu, definisana je odredbama člana 70. Zakona o zaštiti konkurencije. Navedeni iznos „MB-Gas OIL“ d.o.o., Beograd mora da uplati u roku od dva meseca od dana prijema rešenja pod pretnjom prinudnog izvršenja. Novčani iznos mere procesnog penala se uplaćuje na račun budžeta Srbije.

Prilikom određivanja visine iznosa mere procesnog penala, Komisija primenjuje kriterijume propisane Zakonom o zaštiti konkurencije, Uredbom o kriterijumima za određivanje iznosa koji se plaća na osnovu mere zaštite konkurencije i procesnog penala, načinu i rokovima njihovog plaćanja i uslovima za određivanje tih mera, kao i Smernicama za primenu navedene uredbe, koje je Savet Komisije doneo 19. maja 2011. godine. Zakon o zašititi konkurencije precizira da procesni penal ne može da iznosi više od deset procenata od ukupnog godišnjeg prihoda obračunatog na način uređen Zakonom.

Komisija obeležila deset godina rada

dan-konkurencije-2016-01

Povodom Dana konkurencije i obeležavanja deset godina uspešnog rada Komisija za zaštitu konkurencije organizovala je međunarodnu konferenciju posvećenu politici zaštite konkurencije.

Konferenciju su otvorili potpredsednica Vlade prof. dr Kori Udovički, predsednik Komisije za zaštitu konkurencije dr Miloje Obradović, dr Aleksandra Tomić predsednica Odbor za privredu, regionalni razvoj, trgovinu, turizam i energetiku Narodne skupštine i Štefan Hudolin iz Delegacije Evropske unije.

Predsednik Komisije za zaštitu konkurencije Miloje Obradović najavio je tom prilikom donošenje novog zakon o zaštiti konkurencije, koji bi omogućio efikasniji rad komisije. „Otvorićemo široku raspravu kako bi došli do najboljih rešenja i ideja, koje bi rezultirale predlogom novog, kvalitetnog Zakona o zaštiti konkurencije“, rekao je on. Predsednik Obradović je ocenio da je sadašnji zakon baziran na pravnim tekovinama EU, ali je njegova promena potrebna, jer, ipak, ima određenih slabosti koje utiču na moguću pravnu nesigurnost. Predsednik Obradović je rekao da veruje da postoji značajan prostor za unapređenje institucionalnih kapaciteta Komisije i dodao da je važna održiva funkcionalna nezavisnost Komisije.

„Već sada se možemo pohvaliti da je napravljen kvalitativan pomak u pogledu značaja pokrenutih postupaka i njihovog stručnog vođenja pred Komisijom. Smatramo značajnim broj potvrđenih rešenja, jer su ove odluke Komisije direktno usmerene na uspostavljanje efikasne konkurencije. Napravljeni su i krupni pomaci u približavanju standardima Evropske unije, što je bio i jedinstveni zaključak nakon vrlo uspešnog bilateralnog skrininga za poglavlje 8 u Briselu. Komisija je počela i sa primenom značajnog zakonskog instrumenta – nenajavljenog uviđaja u borbi protiv narušavanja pravila konkurencije.“ istakao je on.

Potpredsednica Vlade Srbije Kori Udovički izrazila je podršku radu i funkciji komisije. „Voljni smo da damo podršku unapređenju regulatornog okvira za izgradnju snažnije konkurencije“, rekla je ona. Prema rečima potpredsednice Udovički, važno je da ovakva institucija postoji, bez obzira na krajnji ishod puta ka EU i da se aktivnosti i uticaj Komisije prošire.

Potpredsednica Udovički je rekla i da je najveći izazov za Srbiju izgradnja poslovnog ambijenta, koji će biti prijemčiviji i produktivniji.

Predsednica skupštinskog odbora za privredu dr Aleksandra Tomić je navela da Skupština Srbije a posebno Odbor za privredu, regionalni razvoj, trgovinu, turizam i energetiku, imao u potpunosti proaktivan stav koji se odnosio posebno na – proces pripreme i usvajanja izmena i dopuna Zakona o zaštiti konkurencije, učesšće u predstavljanju Izveštaja o radu Komisije i na kraju, ali ne manje značajno, upućivanje materijala od značaja za konkurenciju Komisiji, od koje smo očekivali i dobijali argumentovane i pravovremene odgovore.

Predstavnik Delegacije EU u Srbiji Stefen Hudolin ocenio je da je Srbija uz podršku EU daleko dogurala u zaštiti konkurencije i dodao da su propisi u Srbiji koju regulišu tu oblast u velikoj meri uskladjeni sa evropskim zakonodavstvom.

Na stručnom delu konferencije pred oko 120 gostiju su učestvovali Teodor Taner (Theodor Tanner) predsednik austrijskog tela za zaštitu konkurencije, Vilijam Kovacic (William Kovacic) profesor Univerziteta Džordž Vašington, Hasan Kakaja (Hassan Qaqaya) bivši direktor sektora za politiku konkurencije i zaštite potrošača Konferencije UN za trgovinu i razvoj, Bogdan Marius Čiritoju (Bogdan Marius Chiritoiu) predsednik Saveta za konkurencije Rumunije, Jana Mikhailova (Jana Mikhailova) predsednica borda direktora Saveta stranih investitora, Mladen Cerovac predsednik AZTN-a Hrvatske i Andrej Kaševarov (Andrei Kašavarov) zamenik predsednika FAS-a Ruske Federacije, zvaničnici regulatornih tela, naučnih ustanova, kao i predstavnici privrednih komora, advokatskih kancelarija i poslovnih udruženja.